Ohjeita 4H-yrittäjälle

Video, jossa tietoa 4H-yrittämisestä

https://4h.fi/toita/perusta-oma-yritys/

 

https://yritys.4h.fi/yritykset/

Tietoa 4H-yrittäjäksi aikovan nuoren huoltajille

 

https://4h.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/4h-yrittajille-oma-business-model-canvas/

Yrityksen perustamisen askeleet

Aikajana auttaa sinua hahmottamaan yrityksen perustamisen vaiheet. Siinä luetelluista toimista saat myös käsityksen myös siitä, mitä kaikkea yrityksen pyörittämiseen kuuluu. Nuorelle 4H-yrittäjälle avuksi tehty opas avaa termejä ja kertoo tarkemmin, mitä missäkin vaiheessa tehdään. Jos siis esimerkiksi liiketoimintasuunnitelma tai talousraportin yhteenveto kuulostaa heprealta, saat niille selkeän suomenkielisen selityksen oppaasta.
 

4H-yritys kaveriporukalla

Yrityksen voi perustaa myös yhdessä kavereiden kanssa. Ystävykset ovat perustaneet esimerkiksi 4H-yrityksen, joka otti tähtäimekseen matkarahojen hankkimiseen USA:n reissuun. Yritys muun muassa tekee ja myy kakkuja, järjestää lastenkutsuja ja tarjoaa lastenhoitopalveluita.
Jokainen antaa vahvuutensa ja osaamisensa yrityksen käyttöön. Kaikilla on omat tehtävänsä, mutta päätökset tehdään yhdessä.

Ajallisesti homma kulkee näin:

  • Päätät/päätätte yrityksen perustamisesta.
  • Kehität yritysidean 4H-yrityskurssilla.
  • Etsit itsellesi yritysohjaajan ja teet hänen kanssaan ohjaussopimuksen.
  • Teet perustamisilmoituksen ja toimitat sen 4H-yhdistykseemme.

"Parasta tässä yrittämisessä on se, kun saa itse päättää asioista. Ja yllättävän helppoa tää on ollut. Usein varmasti mietitään, että miten ne paperihommat sujuu, mutta ei siinä oo mitään muuta kuin että pitää vaan pitää tarkkaa kirjanpitoa."

  • Teet tarpeelliset materiaalihankinnat.
  • Suunnittelet markkinoinnin ja toteutat sen.
  • Yritystoimintasi käynnistyy.
  • Teet toimintakertomuksen.
  • Teet talousraportin yhteenvedon.
  • Arvioit 4H-yrityksesi toimintaa ja teet kehitysideoita.

Yrittäjän kannattaa aina tehdä selkeä suunnitelma siitä, mitä yrityksessä tapahtuu milloinkin. Aikatauluttaminen on tärkeää siksikin, että yritystoiminnasta saadaan mahdollisimman sujuvaa ja tuottavaa. Sinä päätät, sillä 4H-yritys pyörii aina sinun ehdoillasi!

"Upeaa 4H-yrittäjyydessä on se, että saa tehdä sitä, mistä tykkää ja sillä vielä ansaitsee. Nyt sitä ainakin oppii arvostamaan rahan arvoa, kun on itse sen tienannut!"

Yrityksesi on virallisesti olemassa siitä päivästä lähtien, jona täytät perustamisilmoituksen ja toimitat sen paikalliseen 4H-yhdistykseen.

Kun yrittäminen kiinnostaa: 
Saat apua ja tukea alkuun pääsemisessä oman 4H-yhdistyksen toiminnanjohtajalta,
ota yhteyttä.


4H-yrittäjille suunniteltu edullinen 4H-yrittäjän vastuuvakuutus.

https://4h.fi/toita/perusta-oma-yritys/4h-yrityksen-tyokalupakki/4h-yrityksen-vakuutus/

Opintopisteet

  • 4H-yrittäjänä toimimisesta voi saada 7 opintopisteen todistuksen. Todistuksen myöntää Opintokeskus Sivis, joka on vapaan sivistystyön oppilaitos. Todistus on näin ollen virallinen oppilaitoksen myöntämä todistus.
  • Opintopisteitä voi hakea tammikuussa 4H-yrityksen raportoinnin yhteydessä. Todistuksen saa, kun osoittaa saavuttaneensa oppimistavoitteet. Lue lisää

Tarpeellisia lomakkeita:

 Perustamisilmoitus-2012-2 (1).pdf (242 kB)
 4H-Yritys-Nuoren-työkirja.-2015.-pdf.pdf (1.7 MB)
 Ohjaussopimus_2016_2.pdf (800 kB)
 4H-Yrityksen-itsearviointilomake.doc (54 kB)
 4H-yrityksen-laskupohja.doc (28 kB)
 Kirjanpito-1.doc (37 kB)
 talouden-yht.veto_.doc (29 kB)

 

Avaa 4H-BMC tästä

(Tiedosto on täytettävä pdf, joka toimii parhaiten lataamalla sen ensin omalle koneelle.)


Näin täytät 4H-BMC:n

TAIDOT JA OSAAMINEN

  • Mitä jo osaat? Kuinka paljon? Mitä osaamista sinun pitäisi hankkia lisää? Mistä voisit saada lisäoppia?

MITÄ

Tuotteet ja palvelut

  •  Mitä myyt? Tärkeimmät tuotteesi/palvelusi. Tuotteiden ja palvelujen yhdistelmät.

Kustannukset ja hinnoittelu

  • Mistä kulut ja tulot syntyvät? Millä perusteella hinnoittelet? Mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan?

Kilpailevat palvelut/tuotteet

  • Tärkeimmät kilpailijasi. Miten erotut heistä?

KENELLE

Asiakkaat

  • Tärkeimmät asiakasryhmäsi? Kenelle yrityksesi tuottaa lisäarvoa?

Mikä asiakkaan ongelma/tarve ratkeaa

  • Mikä on yrityksesi arvo asiakkaalle?

Asiakkaiden tavoittaminen ja pitäminen

  • Miten kohtelet asiakkaita ja miten pidät heistä huolta?

MITEN

Imago ja arvot

  • Millaisen mielikuvan haluat yrityksestäsi syntyvän?

Markkinointitavat- ja kanavat

  • Miten tavoitat uudet asiakkaat? Miten nykyiset asiakkaat löytävät sinut?

Myynti/toimitustapa tai kanava

  • Miten asiakas löytää tuotteen ja ostaa sen? Mikä on paras ja tehokkain tapa?

Yhteistyötahot

  • Tärkeimmät kumppanisi? Mitä heiltä saat ja mitä heille annat?